„Polski rynek znany jest z silnych kanałów dystrybucji. Sześćdziesiąt procent owoców i warzyw kupowanych jest w supermarketach, dyskontach i hipermarketach. Jednak w dystrybucji owoców i warzyw ważną rolę odgrywa także rynek tradycyjny, którego udział wynosi 25 proc sprzedaż pochodząca z małych sklepów lub hurtowni „Stworzenie synergii z wiodącymi sprzedawcami i menadżerami owoców i warzyw to właśnie cel wydarzenia Lider Świeżyej Żywności, które odbędzie się w Warszawie w dniach 17-18 września”. Dyrektor Anna Wernicka wyjaśnia, że wydarzenie będzie składać się z cyklu bezpośrednich spotkań kupców owoców i warzyw z największych sieci handlowych z producentami i/lub marketerami owoców i warzyw.
„Będzie to doskonała okazja do spotkania się z krajowymi importerami i dystrybutorami zaopatrującymi rynek tradycyjny, a także do nawiązania kontaktów z menadżerami niektórych lokalnych sieci dystrybucyjnych.”
Spotkania zgromadzą kupców owoców i warzyw z największych sieci handlowych, m.in. Auchan, Bedronka Carrefour, Chata Polska, Dino i E. Leclerc i Grupa Eurocash (frisco.pl, Delikatesy Centrum, abc, Lewiatan, Groszek, Eko, Mila). Intermarche, Nasz Sklep, Netto, Polo Market, Selgros, Spar, Stokrotka, Żabka, a także krajowi importerzy i dystrybutorzy zaopatrujący mniejsze sieci.
„Polska jest strategicznym partnerem Włoch, o czym świadczy stopniowe rozszerzanie włoskich stosunków handlowych, które osiągnęły rekordowe 28 miliardów euro w 2021 roku i kolejne 32,6 miliarda euro na koniec 2022 roku, co oznacza wzrost o 16,4% w porównaniu do roku poprzedniego W skali globalnej plasuje Włochy na drugim miejscu wśród dostawców Polski i piątym wśród swoich klientów.” Tak wynika z raportu Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej wydanego przez Luca Franchitti Pardo, Ambasadora Włoch w Polsce.
W ciągu ostatnich 30 lat Polska zajmowała pierwsze miejsce w Europie i drugie na świecie – ustępując jedynie Chinom – pod względem dynamiki wzrostu spożycia na mieszkańca. Szybkość, z jaką konsumenci reagują na dynamiczne zmiany i innowacje na rynku, znajduje odzwierciedlenie w tych statystykach. Wzrost siły nabywczej ludności w dalszym ciągu stanowi bodziec dla popytu krajowego. Efektem jest korzystny scenariusz dla włoskich firm zainteresowanych eksportem swoich produktów.
„Mimo że włoskie firmy mają ugruntowaną pozycję na polskim rynku, istnieje duże pole do rozwoju z tej perspektywy, nie należy lekceważyć położenia geograficznego kraju, na skrzyżowaniu głównych europejskich szlaków handlowych i logistycznych hub, jest potencjalnym centrum ekspansji na inne rynki.” W Europie Wschodniej wyjaśnia to również liczbę inwestorów zagranicznych przyciąganych do Polski, wspieranych przez udogodnienia podatkowe i logistyczne poprzez specjalne strefy ekonomiczne.
Dane sprzedażowe w sektorze handlu detalicznego wielkopowierzchniowego w Polsce w ciągu ostatnich pięciu lat:
- Biedronka to największa sieć detaliczna w Polsce posiadająca ponad 3596 sklepów na terenie całego kraju, co oznacza wzrost o 696 punktów bazowych w ciągu ostatnich pięciu lat.
- Dino, współlider w Polsce posiadający 2272 sklepy na terenie całego kraju, dynamicznie się rozwija, dodając w samym 2023 roku 272 sklepy.
- Stokrotka, marka premium o wolumenie ponad 976 ton dziennie, w ciągu ostatnich pięciu lat odnotowała wzrost o 500 ton dziennie.
„Strategie importowe ewoluują, kładąc nacisk na krótkie łańcuchy dostaw, które trafiają bezpośrednio do firm produkcyjnych, nawet najmniejsze firmy przygotowują się do nawiązania bezpośrednich kontaktów z włoskimi firmami, które zamiast konieczności zorganizowania jednej lub dwóch ciężarówek warzyw tygodniowo. kupuj je od lokalnych importerów.” Produkty Głównymi włoskimi produktami, którymi polscy hurtownicy się interesują są gruszki, kiwi, brzoskwinie, morele, owoce cytrusowe, winogrona stołowe, melony, truskawki i wiśnie. Polska jest największym producentem i eksporterem jabłek na świecie importuje jednak organiczne jabłka z Włoch.
Jeśli chodzi o włoskie warzywa, poszukiwane są pomidory, wszelkiego rodzaju sałaty, rzodkiewki, cukinia, papryka i brokuły. Główny sezon importowy rozpoczyna się jesienią i trwa aż do zimy. W okresie przedżniwnym głównym importem jest marchew (choć Polska jest drugim co do wielkości producentem marchwi w UE) i ziemniaki.
„Polscy konsumenci bardzo cenią włoskie produkty i są bardzo otwarci na wszystko, co nowe. W ostatniej edycji wydarzenia najpopularniejszym importowanym produktem było awokado. W tym roku uwaga skupiona będzie na radicchio, czyli włoskim produkcie światowej klasy doceniany przez polskich konsumentów.” W świeżych opakowaniach, ale wciąż brakuje go na półkach supermarketów z owocami i warzywami.”
Aby uzyskać więcej informacji:
Lider Świeżej Żywności
Tel: (+39) 366 646 0285
E-mail: [email protected]
www.freshfoodleader.com
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu