- autor, Tomek Gerken
- Rola, Reporter technologiczny
Największy na świecie wydawca muzyczny wysłał listy do Google, Microsoft i OpenAI z żądaniem informacji, czy wykorzystały jego utwory do opracowania systemów sztucznej inteligencji (AI).
Firma Sony Music, która reprezentuje takie artystki jak Beyoncé i Adele, zabrania nikomu szkolenia, rozwijania sztucznej inteligencji lub zarabiania na niej za pomocą jej utworów bez pozwolenia.
W liście wysłanym do ponad 700 firm Sony Music stwierdziło, że ma „powody, by sądzić”, że adresaci „mogli już dokonać nieautoryzowanego wykorzystania” jej muzyki.
BBC skontaktowało się z Google, Microsoft i OpenAI w celu uzyskania komentarza.
Sony Music wyznaczyło firmom termin na udzielenie odpowiedzi i oświadczyło, że będzie egzekwować swoje prawa autorskie „w najszerszym zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo”, takie jak przyszłe prawo Unii Europejskiej dotyczące sztucznej inteligencji.
Trenuj ze sztuczną inteligencją
Skarga Sony Music wpisuje się w szerszą debatę, która toczy się od czasu pojawienia się najnowszej generacji narzędzi opartych na sztucznej inteligencji: na podstawie jakich danych zostali przeszkoleni i czy zapytali o pozwolenie na ich wykorzystanie?
Na przykład chatbot mógł „nauczyć się” udzielania odpowiedzi w określonym stylu pisania, przeglądając miliardy książek, podczas gdy narzędzie generujące obrazy mogło zostać zasilone milionami istniejących obrazów.
Istnieje podobne oprogramowanie do tworzenia muzyki — firma Sony Music zarzuca, że jest w stanie to zrobić dopiero po zapoznaniu się z milionami utworów, do których ma prawa autorskie.
Zarówno Google, jak i OpenAI opracowały narzędzia AI, które potrafią tworzyć muzykę, choć nie wiadomo, jakich danych użyły do ich szkolenia.
Żadnego kopiowania
W kilkustronicowym liście z żądaniami Sony Music prosi każdego ze swoich setek adresatów o przesłanie:
- Szczegóły posiadanych utworów, które zostały wykorzystane do trenowania systemów AI
- Sposób uzyskiwania dostępu do utworów – na przykład za pośrednictwem usług transmisji strumieniowej online
- Ile kopii piosenek powstało, czy kopie nadal istnieją i jak długo istnieją
- Dlaczego konieczne było, aby takie kopie istniały tak długo – zakładając w ogóle, że kiedykolwiek istniały?
W piśmie oświadczyła, że kopia może składać się jedynie z części utworu i że jest gotowa dogadać się w sprawie umów licencyjnych do wykorzystania w przyszłości.
Nie jest jednak jasne, czy którakolwiek z firm zajmujących się sztuczną inteligencją, z którymi się skontaktowano, przeszkoliła swoją technologię w oparciu o zastrzeżoną muzykę Sony Music, a nawet jeśli tak, to czy faktycznie złamano jakiekolwiek przepisy.
Zarówno w UE, jak i w USA pojawiają się pytania, czy szkolenie narzędzi AI w zakresie takich treści stanowi naruszenie praw autorskich, czy też podlega wyjątkom od dozwolonego użytku i „tymczasowego kopiowania”.
Nana Nwachukwu, prawniczka w firmie Sidot zajmującej się etyką sztucznej inteligencji, stwierdziła, że szkolenie modeli sztucznej inteligencji w zakresie muzyki chronionej prawem autorskim „może stanowić naruszenie praw autorskich” zgodnie z obowiązującymi przepisami UE.
Powiedziała, że „istnieją wyjątki” dla firm, które mają „legalny dostęp” do muzyki, pod warunkiem że znajduje się ona w domenie publicznej i nie jest za zaporą lub posiada licencję na szkolenia w zakresie sztucznej inteligencji.
Jednak nadchodzące prawo UE dotyczące sztucznej inteligencji to zmieni.
„Przepisy będą wymagać, aby wszystkie modele sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia… musiały spełniać rygorystyczne wymogi dotyczące dokumentacji i przejrzystości” – powiedziała.
„Obejmuje to zobowiązanie do publicznego ujawnienia szczegółowych podsumowań wykorzystanych danych szkoleniowych, zobowiązanie do rezygnacji przez posiadaczy praw autorskich oraz zapewnienie, że wszelkie sposoby wykorzystania danych są zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi praw autorskich”.
Tymczasem na froncie muzycznym konkurent Sony Music, Universal Music, złożył pozew przeciwko firmie Anthropic w USA, utrzymując, że firma zajmująca się sztuczną inteligencją naruszyła jej prawa autorskie do tekstów setek piosenek.
„Ma skłonność do apatii. Rozwiązuje problemy. Miłośnik Twittera. Pragnący być orędownikiem muzyki”.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”