- Napisane przez Lucy Hooker
- Korespondent biznesowy BBC News
Czy dostawcy usług szerokopasmowych i telefonii komórkowej powinni tej wiosny porzucić plany „nieuczciwych” podwyżek rachunków, pyta „Which”?
Grupa konsumencka twierdzi, że konsumenci nadal borykają się z podwyżkami cen i dodatkowymi opłatami związanymi z inflacją.
Dzieje się tak pomimo tego, że jeszcze w tym roku wejdą w życie nowe przepisy, które zakażą takiego podejścia.
Firma BT stwierdziła, że wyraziła się „jasno i przejrzyście” w sprawie podwyżek. Shell Energy Broadband stwierdziła, że utrzyma wzrosty cen akcji na niższym poziomie niż u konkurentów.
Inne firmy telekomunikacyjne i szerokopasmowe odmówiły komentarza na temat danych „Which?”, które sugerują, że niektórzy klienci mogą zapłacić do 35 funtów dodatkowo za łącze szerokopasmowe w przyszłym roku i do 27 funtów dodatkowo za umowę telefoniczną zawierającą tylko kartę SIM. Wschodzi w kwietniu.
Alternatywa – uiszczenie opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy – była często znacznie droższa i sięgała 339 funtów w przypadku niektórych klientów Vodafone. Powiedział.
Rocío Concha, dyrektor ds. polityki i rzecznictwa grupy konsumenckiej, stwierdził, że „oburzające” jest to, że firmy zmuszają swoich klientów do zaakceptowania znacznych podwyżek cen pod groźbą karnych opłat za wyjście z rynku.
„Dostawcy usług telekomunikacyjnych muszą postąpić właściwie, natychmiast powstrzymując nieuczciwe podwyżki cen, zamiast przysparzać swoim klientom jeszcze większej krzywdy” – stwierdził.
Dostęp do Internetu jest coraz częściej postrzegany jako podstawowa konieczność, podobnie jak media takie jak prąd i gaz.
Zakupy, edukacja, rozrywka, kontakty towarzyskie oraz dostęp do kluczowych usług i informacji rządowych zależą od dostępu do Internetu, co wywołuje kampanię „Który?” Dla jaśniejszych i bardziej sprawiedliwych cen dla klientów telekomunikacyjnych.
Wiosną ubiegłego roku wielu klientów łączy szerokopasmowych i telefonów było zszokowanych gwałtownymi podwyżkami cen.
Dzieje się tak dlatego, że w 2022 r. koszty utrzymania gwałtownie wzrosły, a dostawcy usług telefonicznych i usług szerokopasmowych obecnie obliczają rosnące rachunki w oparciu o inflację – stosując zazwyczaj wyższy wskaźnik CPI lub RPI – a następnie dodają dodatkowe 3,9% lub podobną liczbę.
W następstwie zeszłorocznych podwyżek cen organ regulacyjny Ofcom opublikował raport, z którego wynika, że taki sposób przedstawiania podwyżek rachunków w połowie dekady wyrządził „znaczną szkodę konsumentom”, ponieważ był mniej przejrzysty i utrudniał zakup najlepszej oferty.
Ofcom Obecnie konsultuje nowe zasadyPrawdopodobnie wejdzie w życie jeszcze w tym roku i będzie wymagać od przedsiębiorstw wykazywania przyszłych podwyżek rachunków „w funtach i pensach”, a nie w formule powiązanej z inflacją.
każdy? Dostawcy telefonii i Internetu szerokopasmowego, którzy w kwietniu nadal podnoszą stawki w ramach starego systemu lub wiążą nowych klientów umowami na 12 lub 24 miesiące starymi metodami, twierdzą, że zarabiają, zanim zmienią się zasady.
Według obliczeń What?, w przyszłym roku, począwszy od kwietnia, klientom telefonii komórkowej EE grozi wzrost cen o 24,84 GBP. Jednak odejście od umowy będzie wiązało się z opłatą za wyjście w wysokości 289,64 GBP. Inne firmy wpędzają swoich klientów w podobną „pułapkę”, która? Powiedział.
Klienci korzystający z łączy szerokopasmowych BT zapłacą w przyszłym roku dodatkowe 35,92 GBP. Jeśli zechcą zmienić dostawcę, poniosą opłatę za wyjście w wysokości 218,64 GBP. Ile to będzie? Powiedział, zakładając, że jest to typowy klient, któremu na realizację kontraktu pozostało 12 miesięcy.
Klienci usług szerokopasmowego Vodafone, EE i TalkTalk odczują nieco mniejsze podwyżki cen, ale będą musieli także ponieść opłaty za wyjście, które obniżą cenę.W przypadku umowy komórkowej Vodafone Sim tylko opłaty za wyjście mogą wynieść nawet 339,71 GBP. Ile? Powiedział.
Firma BT, która jest także właścicielem EE i Plusnet, podała, że nadchodząca podwyżka, która nastąpi 31 marca, obliczona przy użyciu miary inflacji CPI, która w grudniu wyniosła 4% plus dodatkowe 3,9%, wyniesie dla większości klientów około 3 funtów miesięcznie.
Firma BT stwierdziła, że odzwierciedla to „znaczne inwestycje” dokonywane w sieć i wsparcie dla klientów borykających się z trudnościami finansowymi, w tym poprzez taryfę socjalną, którą oferuje kwalifikującym się klientom.
Ofcom spodziewa się, że nowe zasady wejdą w życie jesienią.
Rzecznik Shell Energy Broadband powiedział, że firma stanęła w obliczu „tej samej presji inflacyjnej, co wszyscy inni”, co doprowadziło do konieczności podniesienia cen. Powiedzieli jednak, że wzrost cen w 2024 r. będzie mniejszy, niż pozwalają na to warunki.
Konta widzów TalkTalk Które? Three i Vodafone odmówiły komentarza po skontaktowaniu się z firmą What?
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji