Podczas gdy Indie „solaryzują” swoje koleje, kraje europejskie również zdają sobie sprawę z potencjału pociągów zasilanych energią słoneczną.
Indyjska sieć kolejowa instaluje ponad 1000 hektarów energii słonecznej.
Central Rail, jeden z 18 okręgów kolejowych w kraju, zobowiązał się do opracowania modułów słonecznych o mocy 1 megawata w 81 lokalizacjach w swojej sieci.
Jest to część rosnącego trendu, w którym koleje wykorzystują swoje duże portfele gruntów, aby stać się bardziej ekologiczne i pomóc w osiągnięciu krajowych celów w zakresie energii odnawialnej.
Aby ułatwić instalację elektrowni słonecznych, zidentyfikowaliśmy około 2700 akrów [1,093 hectares] „Pusty lub niewykorzystany teren pod tory kolejowe” — wyjaśnia Shivraj Manaspur, główny specjalista ds. public relations kolei.
Miejsca te mają ogromny potencjał rozwojowy energia słoneczna infrastruktury i pomoże jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy kolei indyjskich”.
Kolej Centralna ma udokumentowane osiągnięcia; Prowadziła pierwszą w Polsce kolej pasażerską Indie 170 lat temu. Teraz wygrał przetarg na elektrownię słoneczną o mocy 1 MW w nowej lokomotywowni elektrycznej w Ajni w Nagpur, donosi Times of India.
Przybiera to formę Umowy Zakupu Energii (PPA) – umowy zawieranej między producentem energii elektrycznej a użytkownikiem. Według SolarPower Europe coraz więcej firm kolejowych zawiera umowy zakupu również w całej Europie.
Jakie są plany kolei słonecznej w Indiach?
Ostatnie ogłoszenie Central Railways jest częścią „megaplanu” Indian Railways dotyczącego instalacji elektrowni słonecznych na pustym terenie. W 2020 roku agencja rządowa oświadczyła, że do 2030 roku dąży do 20 gigawatów mocy słonecznej.
Pomogą dworce kolejowe „Solar”. Indie Stać się „Atma-Nirbarem” – czyli samodzielnością, według komunikat prasowy Z Ministerstwa Kolei. Do grudnia 2023 roku ma osiągnąć 100-procentową elektryfikację.
Kolej z Bombaju również odgrywa swoją rolę, instalując panele słoneczne na dachach na wielu stacjach. Chce zbudować kolejną elektrownię słoneczną o mocy 1 MW w Pune w ramach umowy zakupu energii (PPA).
„Ten projekt pokazuje zaangażowanie kolei w zwiększanie jej zasięgu w zakresie energii słonecznej i promowanie bardziej ekologicznej przyszłości”, dodał Manaspur.
Gdzie Europa przoduje w dziedzinie kolei solarnych?
W całej Europie koleje stają się niemal normą, aby mieć jakiś system PPA do wytwarzania energii odnawialnej, mówi Bethany Mebane, rzeczniczka Solar Power Europe.
Francusko-belgijski operator pociągów dużych prędkości, z którego korzystał Thalys 100 procent Zielona energia dla wszystkich pociągów przejeżdżających przez Francję, Belgię i Niemcy od 2020 roku.
Deutsche Bahn twierdzi, że jest obecnie największym konsumentem energii odnawialnej w Niemczech, częściowo dzięki swoim elektrowniom słonecznym. Podczas gdy PKP Polskie Koleje są właścicielem największego banku kolejowego w Europie – a składowanie Obiekt wykorzystujący nadwyżki mocy trakcyjnej do zasilania około 1500 regionalnych i dalekobieżnych pociągów pasażerskich i towarowych każdego miesiąca.
SNCB, belgijska narodowa spółka kolejowa, podnosi poprzeczkę Energia słoneczna na dachuI zainstalowanie 20 000 paneli na stacjach i budynkach. A francuski SNCF poszedł o krok dalej, uruchamiając spółkę zależną zajmującą się rozwojem Projekty solarne.
„Wszystko to jest bardzo mile widziane, być może nie jest to zaskakujące” – mówi Meban. Sieci kolejowe mają na ogół dużą powierzchnię do pracy, zarządzają dużymi dachami i muszą zaspokajać wysokie zapotrzebowanie na energię.
„Ponieważ podróżowanie koleją staje się coraz bardziej atrakcyjne dzięki ekologicznemu śladowi pociągu w porównaniu z samolotem, odnawialne źródła energii naprawdę wspierają nasze przyjazne dla planety punkty sprzedaży”.
Oprócz asymilacji „nisko wiszących owoców” z terenów położonych przy torach kolejowych, niektórzy przyszłościowi myśliciele eksperymentują z włączeniem energii słonecznej do samych linii. Szwajcarski startup Sun-Ways rozwija panele „jak dywan” na torze W pobliżu stacji w zachodniej Szwajcarii.
Deutsche-Bahn pilotował podobny projekt z brytyjską firmą Bankset, mocując płyty do dźwigarów między torami.
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu