- Napisane przez Daniela Thomasa
- Korespondent biznesowy BBC News
Według firmy analitycznej Kantar od czasu pandemii nastąpiła „ogromna zmiana” w sposobie, w jaki robimy zakupy spożywcze.
Wśród zmian kupujący rzadziej odwiedzają supermarket, wydają więcej na towary marek własnych i zwracają się do planów lojalnościowych, aby uzyskać zniżki.
Kryzys związany z kosztami życia pomógł napędzać zmiany, ponieważ ceny żywności gwałtownie wzrosły.
Ale trendy, takie jak powstanie rywali Aldi i Lidl, sięgają dalej.
BBC zidentyfikowała pięć kluczowych sposobów na zmianę zakupów na podstawie danych dostarczonych przez Kantar.
1. Robimy mniej zakupów, ale kupujemy więcej
Według danych udostępnionych dla BBC, przeciętne gospodarstwo domowe odbywało 18 wypraw do sklepu spożywczego na miesiąc przed Covid, ale teraz spadło do około 16 razy w miesiącu.
Wydajemy też więcej na nasz flagowy sklep niż przed pandemią – choć nie popisujemy się tak bardzo, jak podczas lockdownu.
„Wciąż nie jesteśmy z powrotem w sklepach, jak kiedyś” – powiedział BBC Fraser McEvitt, szef działu sprzedaży detalicznej i konsumenckiej Kantar.
„Ludzie trochę więcej pracują z domu, co ogranicza możliwości robienia zakupów”.
Zachowanie klientów w supermarkecie potwierdza ten trend, mówi Paul Dhaliwal, kierownik sprzedaży grupy w Islandii.
„Chociaż widzieliśmy powrót do większych i rzadszych sklepów w sklepach, widzieliśmy, jak kupujący inwestują więcej w swoje cotygodniowe sklepy, zwłaszcza pod koniec miesiąca” – powiedział BBC.
2. Przejście do Internetu zwolniło
Dane Kantar pokazują, że prawie 12% (11,7%) wydatków na artykuły spożywcze w Wielkiej Brytanii jest dziś wydawanych online, w porównaniu z 15,4% w lutym 2021 r., u szczytu pandemii.
To dlatego, że wielu seniorów, którzy robili zakupy online w trybie blokady, mówi McFate, zrezygnowało z tego.
Ci ludzie mają teraz czas, aby wyjść do sklepów i być może cieszyć się wycieczką na zewnątrz i spotykać się z ludźmi. „
Jednak zakupy online są nadal bardziej popularne niż przed Covid, kiedy stanowiły około 8% wydatków na artykuły spożywcze.
Z biegiem czasu, mówi Katherine Shuttleworth, założycielka Savvy Marketing, analityka sprzedaży detalicznej, wielu młodych ludzi „domyślnie korzysta z zakupów online”.
3. Pojawienie się marek prywatnych
W 2005 roku około 45% sprzedaży artykułów spożywczych stanowiła sprzedaż własna, ale według Kantara do końca 2022 roku odsetek ten wzrósł do 51%.
„Nawet kupujący, którzy kiedyś wzbraniali się przed własną marką, teraz kupują własną. Więc nie tylko ludzie są do tego zmuszani, ale ludzie, którzy mają wybór, również się powstrzymują” – mówi Shuttleworth.
Supermarkety również poszerzają asortyment swoich marek, co pomaga im wyróżnić się na konkurencyjnym rynku.
Ten trend jest prawdopodobnie tymczasowy, mówi Shuttleworth, ale ludzie, którzy eksperymentują z własnymi markami, również mogą go pokochać i trzymać się go.
4. Zniżka zostanie
Według Kantar sprzedaż w dyskontach Aldi i Lidl wzrosła o ponad 23% rok do roku w ciągu 12 tygodni do 14 maja.
To ponad dwukrotnie szybciej niż wzrost sprzedaży w dwóch największych brytyjskich supermarketach Tesco i Sainsbury’s.
Zniżka zyskuje na popularności od dekady, ale została wzmocniona przez kryzys kosztów życia, ponieważ klienci szukają oszczędności.
W zeszłym roku Aldi wyprzedził Morrisons i stał się czwartym co do wielkości supermarketem w Wielkiej Brytanii, a Adam Leyland, redaktor magazynu Grocer, uważa, że Lidl może wkrótce zająć piąte miejsce.
„Historycznie dyskonty były drugim sklepem z podstawowymi produktami i rabatami, ale coraz częściej obserwujemy, jak Aldi i Lidl stają się sklepami flagowymi z drugorzędnymi sklepami gdzie indziej” – mówi.
„Jednak niewiele osób robi zakupy w Aldi czy Lidlu – zazwyczaj są one częścią repertuaru”.
Ich wzrost zbiegł się w czasie ze wzrostem dopasowywania cen i rozszerzeniem podstawowego asortymentu w innych supermarketach, które walczą.
Weźmy wysokiej klasy sklep spożywczy Waitrose, który powiedział BBC, że za 1,25 funta za sześć jajek jego podstawowe jajka były tańsze niż te z Aldi i Asda.
5. Ludzie zwracają się do programów lojalnościowych, aby uzyskać zniżki
Według Kantar liczba transakcji w sklepach w supermarketach gwałtownie spadła od 2014 roku. W tamtym czasie stanowiły one 40% wszystkich wydatków na artykuły spożywcze, dziś jest to 25%.
Zamiast tego kupujący coraz częściej zwracają się do programów lojalnościowych supermarketów, aby uzyskać dostęp do zniżek.
Schematy te polegały na zbieraniu punktów, które można było wymienić na doświadczenia, takie jak dni poza domem. Jednak większość z nich została odnowiona lub rozbudowana, aby oferować oferty w sklepach lub dostosować je do potrzeb kupujących.
Ostatnio uruchomione przykłady obejmują program taryfowy Tesco Clubcard, Morrisons More (który zastępuje program My Morrisons) i Lidl Plus.
Aby uzyskać dostęp do promocji programu lojalnościowego, musisz zeskanować swoją kartę lub aplikację przy kasie. Z kolei sprzedawcy detaliczni zbierają dane o Tobie, które mogą sprzedawać markom w celach marketingowych.
Programy tak naprawdę nie mają na celu poprawy lojalności, mówi Leland, ponieważ większość kupujących będzie członkami wielu programów.
„Kiedyś istniał faktyczny limit liczby kart, które można było nosić w portfelu, ale obecnie można mieć nieograniczoną liczbę aplikacji systemu lojalnościowego w telefonie”.
Jak mogę zaoszczędzić pieniądze w moim sklepie spożywczym?
- Przyjrzyj się swoim szafkom, aby wiedzieć, co już masz
- Najpierw przejdź do sekcji mini, aby sprawdzić, czy zawiera ona wszystko, czego potrzebujesz
- Kupuj rzeczy bliskie daty przydatności do spożycia, które będą tańsze i korzystaj z zamrażarki
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji