Waszyngton, DC: Rada Wykonawcza Międzynarodowego Funduszu Walutowego zakończyła konsultacje Artykułu IV1Z Rzecząpospolitą Polską rozpatrzyli i zatwierdzili ocenę personelu w terminie bez spotkania.
Polska gospodarka znacznie zwolniła w związku z wysoką inflacją. Po szybkim wyjściu z pandemii, polska gospodarka wzrosła w 2022 roku o 5,1%, choć w dalszej części roku gospodarka znacznie zwolniła. Rosnąca inflacja osłabia wzrost płac realnych, a inwestycje stoją w obliczu trudności związanych z cenami energii i stopami procentowymi. Przewiduje się, że wzrost gospodarczy wyniesie 0,3 proc. , z dużymi inwestycjami, wspieranymi przez dotacje UE nowej generacji, tymczasowo równoważące negatywne skutki starzenia się społeczeństwa.
Ponieważ władze wdrażają reformę podatku dochodowego od osób fizycznych i tymczasowo obniżają podatki od żywności i energii, aby zapobiec gwałtownemu wzrostowi inflacji, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł do 3,7% PKB w 2022 r. z 1,8% PKB w 2021 r., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych spadł do 50 % PKB. Oczekuje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie do 4,5% PKB w 2023 r., głównie z powodu spowolnienia gospodarczego. Oczekuje się, że w średnim okresie deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ustabilizuje się na poziomie około 3,5% PKB, a dług wzrośnie do około 55% PKB.
O ile istotny wzrost inflacji w 2022 r. wynikał przede wszystkim z czynników zewnętrznych, w tym cen żywności i energii, o tyle inflacja bazowa również wzrosła i utrzymuje się na wysokim poziomie. Bank centralny znacząco zacieśnił politykę pieniężną w latach 2021-22, po czym wstrzymał ją pod koniec 2022. Oczekuje się, że oczekiwana stabilizacja cen żywności i energii doprowadzi do znacznego obniżenia inflacji zasadniczej w 2023 r., chociaż jej spowolnienie spodziewane jest dłużej. . Oczekuje się, że do końca 2025 r. stopa inflacji zbliży się do celu.
Jakość aktywów banku pozostała stabilna, a poziom adekwatności kapitałowej w całym sektorze znacznie przekraczał wymogi regulacyjne. Wspierane przez wyższe oprocentowanie kredytów, banki pozostały rentowne w 2022 r., pomimo kosztów wakacji kredytowych hipotecznych. Najważniejszym źródłem niepewności i potencjalnych strat dla banków pozostają ryzyka prawne wynikające z kredytów hipotecznych denominowanych w walutach obcych.
Ocena Zarządu2
Po szybkim wychodzeniu z pandemii, polska gospodarka znacznie się osłabiła w warunkach wciąż wysokiej inflacji. W obliczu szoków cenowych energii, zaostrzenia polityki pieniężnej i spowolnienia popytu zewnętrznego, w 2022 roku gospodarka gwałtownie zwolniła. Rynki pracy pozostają napięte, chociaż pojawiają się pewne oznaki ochłodzenia. Wysoka inflacja była głównie napędzana przez szoki cen żywności i energii – pogłębione przez rosyjską wojnę na Ukrainie – choć inflacja bazowa również przyspieszyła. Wstępna ocena sytuacji zewnętrznej ma być zasadniczo spójna z pożądanymi średniookresowymi podstawami i politykami. Rezerwy walutowe są wystarczające do ochrony przed zewnętrznymi wstrząsami i burzliwymi warunkami rynkowymi.
Pomimo oczekiwanego spowolnienia w 2023 r., średniookresowe perspektywy gospodarcze pozostają korzystne. W krótkim okresie wysoka inflacja osłabiła wzrost płac realnych, podczas gdy inwestycje napotykają przeszkody związane z cenami energii, stopami procentowymi i spadkiem aktywności mieszkaniowej. Oczekuje się, że wraz z wygaśnięciem wstrząsów i ponownym wzrostem płac realnych nastąpi odbicie gospodarki w latach 2024 i 2025. Jednak znaczna niepewność w perspektywie krótkoterminowej będzie wymagać sprawnego zarządzania polityką, ponieważ decydenci polityczni będą dążyć do obniżenia inflacji bez ponoszenia ogromnych kosztów dla wyników gospodarczych.
W 2023 r. należy unikać ekspansji fiskalnej, aby pomóc w walce z inflacją, która pozostaje wysoka. Oczekuje się, że deficyt budżetowy wzrośnie w 2023 r. z powodu spowolnienia gospodarczego, ale należy unikać łagodzenia polityki fiskalnej, chyba że zmaterializują się poważne zagrożenia. Dodatkowe działania w zakresie cen energii, jeśli to konieczne, powinny być tymczasowe, ukierunkowane i utrzymywać sygnały cenowe. W perspektywie średnioterminowej władze muszą stworzyć przestrzeń fiskalną, aby uwzględnić nowe priorytety w zakresie wydatków na obronę i inne wydatki bez powodowania wzrostu zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zakończenie polegania na środkach pozabudżetowych i wymaganie, aby wszystkie wydatki przechodziły przez proces budżetowy, zwiększyłoby przejrzystość fiskalną.
Polityka pieniężna musi być restrykcyjna, aby kontrolować presję cenową i osiągnąć trwały spadek inflacji w kierunku celu. Oczekiwana stabilizacja cen żywności i energii powinna obniżyć inflację bazową w 2023 r. Dalszy spadek jest jednak uzależniony od ograniczenia inflacji bazowej. Polityka pieniężna powinna pozostać zależna od danych i dalej zacieśniać, jeśli dynamika inflacji bazowej, wzrostu płac i gospodarki nie spowolni zgodnie z oczekiwaniami. Interwencje walutowe powinny być kontynuowane w niespokojnych warunkach rynkowych.
Chociaż sektor bankowy pozostaje stabilny, istnieją poważne wyzwania prawne i regulacyjne. Jakość aktywów nie uległa pogorszeniu, a poziomy adekwatności kapitałowej w całym sektorze pozostają znacznie powyżej wymogów regulacyjnych. Bieżące wyzwania zmniejszają jednak rentowność banków i mogą ograniczać ich zdolność do udzielania kredytów gospodarce w średnim okresie. Co najważniejsze, aby rozwiązać toczące się spory sądowe dotyczące kredytów hipotecznych w walutach obcych, banki muszą nadal proaktywnie szukać dobrowolnych umów z klientami w celu przeliczenia ich kredytów hipotecznych na lokalną walutę. Władze powinny również zbadać opcje strategiczne, które pomogą zmniejszyć niepewność, jaką ryzyko prawne dotyczące kredytów hipotecznych w walutach obcych nakłada na sektor bankowy. Ponadto pozacelowe wakacje kredytowe są nieskuteczne, kosztowne i osłabiają transmisję polityki pieniężnej i nie powinny być przedłużane.
Aby promować długoterminowy wzrost gospodarczy, konwergencję i cele klimatyczne, potrzebne są dalsze inwestycje publiczne i reformy strukturalne. W średnim okresie produkt potencjalny Polski będzie wspierany solidnymi inwestycjami, które mają być częściowo finansowane z dotacji UE Next Generation, które powinny pomóc tymczasowo przeciwdziałać negatywnym skutkom starzenia się społeczeństwa. Stały wzrost imigracji zwiększy konkurencyjność Polski i przyspieszy wzrost gospodarczy w średnim okresie. Pomyślną integrację ukraińskich uchodźców można wzmocnić poprzez dodatkowe szkolenia i rozwój umiejętności. Znaczące inwestycje w źródła czystej energii są niezbędne do wspierania zrównoważonego wzrostu gospodarczego i osiągnięcia celów transformacji energetycznej. Do osiągnięcia celów dekarbonizacji mogą być potrzebne dodatkowe narzędzia polityczne, a władze zachęca się do rozważenia roli opodatkowania emisji dwutlenku węgla.
Zaleca się, aby następujące konsultacje Artykułu IV odbywały się w standardowym cyklu 12-miesięcznym.
1Zgodnie z artykułem IV Statutu MFW, MFW prowadzi dwustronne rozmowy z członkami, zwykle co roku. Zespół pracowników odwiedza kraj, gromadzi informacje gospodarcze i finansowe oraz omawia z urzędnikami rozwój gospodarczy i politykę kraju. Po powrocie do centrali personel przygotowuje raport, który jest podstawą do dyskusji Zarządu.
2Zarząd podejmuje decyzje w trybie poklatkowym, gdy Zarząd wyraża zgodę na rozpatrzenie wniosku bez formalnych dyskusji.
Rzeczpospolita Polska: Wybrane wskaźniki ekonomiczne, 2021-27 |
|||||||
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
oczekiwania |
|||||||
działalność i ceny |
|||||||
PKB (%) zmiana 1/ |
6.9 |
5.1 |
0,3 |
2.4 |
3.7 |
3.4 |
3.1 |
Luka popytowa (% potencjalnego PKB) |
0,6 |
2.2 |
-0,6 |
-1,3 |
-0,6 |
-0,2 |
-0,1 |
Inflacja CPI (%) |
|||||||
środek |
5.1 |
14.4 |
12.4 |
6.2 |
4.2 |
3.5 |
2.9 |
koniec okresu |
8.6 |
16.6 |
7.7 |
5.1 |
3.6 |
3.3 |
2.5 |
Stopa bezrobocia (średnia, według badania aktywności ekonomicznej ludności) |
3.4 |
2.9 |
3.2 |
3.5 |
3.4 |
3.4 |
3.4 |
Finanse publiczne (% PKB) 2/ |
|||||||
Kredyty/pożyczki netto sektora instytucji rządowych i samorządowych |
-1,8 |
-3,7 |
-4,5 |
-4.1 |
-4.1 |
-4.1 |
-3,9 |
Saldo ogólne sektora instytucji rządowych i samorządowych skorygowane okresowo |
-2.1 |
-4,9 |
-4.2 |
-3,4 |
-3,8 |
-4,0 |
-3,9 |
Ogólne podstawowe saldo rządu |
-0,7 |
-2.2 |
-2,8 |
-2.2 |
-2.1 |
-2,0 |
-1,8 |
dług publiczny |
53,6 |
49.1 |
50.2 |
51,5 |
52,4 |
53,7 |
54,4 |
Saldo wpłat |
|||||||
Saldo obrotów bieżących, % PKB |
-1,4 |
-3,0 |
-2,4 |
-2.1 |
-2,0 |
-2,0 |
-2,0 |
Całkowity dług zewnętrzny jako odsetek PKB |
53,6 |
53,5 |
50,4 |
47,8 |
45,2 |
43,6 |
42,4 |
klauzula memorandum: |
|||||||
Nominalny PKB (mld zł) |
2631.3 |
3078.3 |
3464,9 |
3776.2 |
4089,9 |
4384.1 |
4659.1 |
Źródła: władze polskie. i konta pracowników MFW. |
|||||||
1 / Realny PKB według roku bazowego 2015. |
|||||||
2/ Zgodnie z ESA2010. |
More Stories
„Majestatyczna jasność”: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie znajduje nową stałą siedzibę | Wakacje w Polsce
Ochama wkracza do Europy, uruchamiając nowy magazyn w Polsce, aby zwiększyć efektywność
Polska może pozyskać inwestycje w pobliżu