- Napisane przez Darbela Jordana, Katie Austin i Toma Espinera
- wiadomości BBC
TransPennine Express zostanie znacjonalizowany po skargach klientów na złe usługi i odwołania pociągów.
Rząd będzie teraz obsługiwał usługę obejmującą Manchester i Liverpool na północy Anglii oraz do Edynburga i Glasgow w Szkocji.
Pasażerowie nie zauważą żadnych zmian w usłudze, ale ogólnym celem jest poprawa jej działania.
W styczniu i lutym anulowano około jednej czwartej usług, co jest najwyższym wskaźnikiem w Wielkiej Brytanii.
Poprawiło się to do około jednego na sześć w marcu, ale nadal był najgorszym operatorem pociągów pod względem odwołań.
Departament Transportu poinformował, że umowa TransPennine nie zostanie przedłużona 28 maja.
Będzie teraz obsługiwany przez innego operatora ośrodka (OLR), co oznacza, że firma w imieniu rządu przejmie zarządzanie usługą.
Sekretarz transportu Mark Harper powiedział, że objęcie Transpinen kontrolą państwa „nie jest srebrną kulą i nie rozwiąże natychmiast wielu wyzwań, przed którymi stoi”.
TransPennine, prowadzony przez FirstGroup, wyróżniał się liczbą odwołanych pociągów w noc przed planowanym odjazdem, co obwiniał za brak personelu.
Osoby dojeżdżające do pracy na ruchliwej linii Manchester-York w czwartek rano nie były zaskoczone tą wiadomością.
„Jeżdżę tym pociągiem od 20 lat i było to trochę ryzykowne” – powiedział Chris Flanagan.
Kilka lat temu było trochę inwestycji, ale od czasu pandemii Covid „jest to dość okropne” – mówi.
„Przez większość dni nie możesz tak naprawdę dotrzeć do biura. [It’s been] bardzo słabo.
Jej koleżanka Sarah Hunt zgodziła się, mówiąc, że sprawdza, które pociągi kursowały poprzedniej nocy i rano przed wyruszeniem w drogę.
Powiedziała, że nacjonalizacja usługi „może być dobrą rzeczą”.
„Czuję, że Northern bardzo skorzystał, kiedy został przejęty przez operatora Last Resort, więc myślę, że może być bardzo korzystny”.
Pociągi północne, londyńskie, północno-wschodnie (LNER) i południowo-wschodnie są obecnie obsługiwane przez OLR.
Scotrail, Welsh Transport i Northern Ireland Railways również zostały znacjonalizowane.
Nacjonalizacja TransPennine była niewiele więcej niż „polityczną dekoracją”, powiedział Nigel Harris, redaktor naczelny magazynu Rail, ponieważ rząd faktycznie kontrolował angielską sieć kolejową od czasu, gdy blokada związana z koronawirusem doprowadziła do „upadku wszystkich przywilejów”.
Umowy awaryjne podpisane w czasie pandemii, zastąpione umowami National Rail z większością firm kolejowych w Anglii, na mocy których firma otrzymuje stałą opłatę za świadczenie usług, a podatnik bierze na siebie ryzyko finansowe.
„Nie będzie natychmiastowej różnicy w sposobie świadczenia usług i te same stare problemy będą się utrzymywać – ale teraz będzie jasne, że rząd się myli” – powiedział Harris.
Od początku 2022 r. trwa przerwa w usługach TransPennine, ale firma twierdzi, że plan naprawy ma na celu zmniejszenie liczby.
Wcześniej obwiniała wysokie wskaźniki chorobowe pracowników, zaległości w szkoleniu kierowców i brak umowy o nadgodziny ze związkiem zawodowym kierowców Aslef.
Minister Transportu obwinił też strajki Aslife o utrudnienie świadczenia pełnej obsługi na trasach TransPennine.
Ale Asif powiedział, że jest to „wprowadzające w błąd” i że winne jest „niekompetentne kierownictwo” firmy.
FirstGroup powiedział, że jest rozczarowany decyzją rządu o nieprzedłużeniu kontraktu, który miał w różnych formach od 2004 roku.
„Nasz zespół ciężko pracował, aby ulepszyć usługi, w tym zatrudniając i szkoląc więcej kierowców niż kiedykolwiek wcześniej” — powiedział Graham Sutherland, dyrektor generalny FirstGroup.
Jednak sekretarz ds. Transportu w cieniu Partii Pracy, Louise Hay, powiedziała: „Ten niekończący się cykl lubieżnych prywatnych operatorów zawodzących pasażerów pokazuje, że system kolejowy torysów jest zasadniczo zepsuty”.
Dodała, że laburzystowski rząd znacjonalizuje koleje po wygaśnięciu kontraktów.
Burmistrz West Yorkshire Tracy Brabin powiedział, że w TransPennine istniał „indeks niepowodzeń, opóźnień i odwołań” i że miał „całkowitą rację, że to koniec linii” dla operatora.
Czy dotykają Cię kwestie poruszane w tej historii? Podziel się swoimi doświadczeniami przez e-mail [email protected].
Podaj numer kontaktowy, jeśli chcesz porozmawiać z dziennikarzem BBC. Możesz również skontaktować się z nami w następujący sposób:
Jeśli czytasz tę stronę i nie widzisz formularza, musisz odwiedzić mobilną wersję witryny BBC, aby przesłać swoje pytanie lub komentarz, lub możesz wysłać do nas e-mail na adres [email protected]. W każdym zgłoszeniu prosimy o podanie imienia i nazwiska, wieku i lokalizacji.
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa