- Napisane przez Daniela Rosneya
- Korespondent Eurowizji
Fani Eurowizji, którzy zarezerwowali pokoje na majowy konkurs piosenki w Liverpoolu, są narażeni na ryzyko ze strony oszustów atakujących sieci hotelowe.
Booking.com potwierdził BBC News, że „niektórzy partnerzy w zakresie zakwaterowania byli celem e-maili phishingowych”, ale zaprzeczył, że doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych.
Klientom zaleca się, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zwracali się bezpośrednio do swojego hotelu.
Biuro podróży stwierdziło, że „wiele kont” zostało dotkniętych cyberatakami, które „wkrótce miały zostać zamknięte”.
Zarzucano, że niektóre firmy „przypadkowo włamały się do swoich systemów wewnętrznych, klikając linki w tych wiadomościach”.
BBC News nie było w stanie zweryfikować, w jaki sposób oszuści zdobyli dane klientów. Jednak wielu fanów konkursu piosenki skontaktowało się z podcastem BBC Eurovisioncast, wyjaśniając swoje doświadczenia związane z oszustwami związanymi z zakwaterowaniem zarezerwowanym na Eurowizję w maju.
Booking.com powiedział, że „aktywnie wspiera naszych partnerów, a także wszystkich potencjalnie zainteresowanych klientów” i nadal „uczynił bezpieczeństwo i ochronę danych najwyższym priorytetem”.
Mark Derwell zarezerwował mieszkanie za pośrednictwem strony turystycznej, aby powiedzieć, że on i trzej przyjaciele w Liverpoolu byli „bardzo przystępni cenowo” podczas konkursu.
Na początku lutego skontaktował się z nim na WhatsApp ktoś, kto twierdził, że jest recepcjonistą, najpierw pytając, czy potrzebuje parkingu, a następnie twierdząc, że wystąpił problem z jego płatnością, a podobny problem pojawił się na jego koncie rezerwacyjnym.
„Myślałem, że powinno być dobrze” – powiedział BBC News. „Dostałem SMS-a z mojego banku i telefon od nich, a oni powiedzieli, że ktoś próbuje wyłudzić ode mnie pieniądze”.
Około 800 funtów zostało przeniesionych do Ugandy, ale transakcja została anulowana.
„Czułem się naprawdę głupio, ponieważ nie byłem blisko bycia oszukanym” – mówi. „Po prostu odebrałem sobie z tego zabawę i nie chciałem iść dalej, ponieważ znaliby wszystkie moje dane i wiedzieli, że jestem z dala od domu, więc odwołałem to”.
Mark zadzwonił do swojego źródła zakwaterowania, które powiedziało mu, że słyszał podobne historie, co BBC było w stanie potwierdzić.
UKH Hospitality, która reprezentuje ponad 700 firm, twierdzi, że w przypadku wątpliwości klientów zawsze najlepiej jest kontaktować się bezpośrednio z hotelami, a nie z zewnętrznymi platformami rezerwacyjnymi.
„Rzadko hotele kontaktują się z Tobą przez WhatsApp” — mówi CEO Kate Nicholls. „Po raz pierwszy masz szczególnie wielu młodych ludzi, którzy normalnie nie zarezerwowaliby i nie pojechaliby na te wydarzenia i [scammers] Wykorzystują tych słabych ludzi”.
Uważa się, że takie oszustwa typu phishing wykraczają poza Eurowizję i Liverpool.
Booking.com potwierdził, że żadna legalna transakcja nie wymagała od klienta podania danych karty kredytowej przez telefon, SMS-a lub e-mail.
Wszystkie zbiorcze informacje, spostrzeżenia i analizy są omawiane co tydzień w nowym podkaście BBC o nazwie Eurovisioncast.
More Stories
Wokalista Radiohead Thom Yorke schodzi ze sceny, gdy fan skanduje w proteście przeciwko Strefie Gazy
Molly Mae Hague wygląda zupełnie nie do poznania w swoim kostiumie Babci Wilczy z Czerwonego Kapturka, gdy rzuca uroczą kulą bougie na Halloween dla swojej córki Bambi.
Recenzja historii Christophera Reeve’a – „Kompleksowa i afirmująca życie”