Brexit jest odpowiedzialny za upadek brytyjskiej firmy produkującej akumulatory do samochodów elektrycznych Britishvolt, powodując utratę setek miejsc pracy, według byłego przywódcy torysów Lorda Williama Hague’a.
Gubernator powiedział, że upadek firmy – która planowała budowę ogromnej fabryki w Northumberland – był „częścią szkód” spowodowanych wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Britishvolt zwolnił większość ze swoich 300 pracowników w środę po zatrudnieniu administratorów, gdy nie udało mu się zebrać wystarczających funduszy na swoją witrynę w Cambois.
Lord Hague powiedział: „To głęboko niepokojące i prawdopodobnie smutna refleksja na temat Brexitu”. agenci wiadomości Podcast na Światowym Forum Ekonomicznym (WEF) w Davos.
„Ponieważ czego potrzebujesz w niektórych z tych technologii? Potrzebujesz skali. Musisz wiedzieć, że istnieje duży rynek. Jeśli chcesz odnieść sukces z bateriami, będziesz potrzebować dużych producentów na tym samym rynku z tymi bateriami”.
Lord Hague dodał: „To część szkód wyrządzonych przez opuszczenie UE”.
Lord Hague, który przewodził Partii Konserwatywnej jako lider opozycji w latach 1997-2001, powiedział, że Wielka Brytania nie wróci do jednolitego rynku UE „przez wiele lat – jeśli w ogóle”.
Powiedział jednak, że Wielka Brytania nadal może mieć „strategię, która działa” na gospodarkę, nawet jeśli Brexit oznacza, że naród „pójdzie dalej”.
Britishvolt rozwijał fabrykę o wartości 3,8 miliarda funtów w Blyth i otrzymał dziesiątki milionów funtów wsparcia finansowego od międzynarodowej firmy metalowej Glencore. Ale w listopadzie rozpoczął rozmowy w sprawie finansowania awaryjnego po ujawnieniu, że jest bliski wejścia do administracji.
Posłowie opozycji powiedzieli, że upadek Britishvolt był symptomem szerszych niepowodzeń i „uderzeniem młota” w program osadniczy rządu Rishiego Sunaka.
Partia Pracy stwierdziła, że katastrofa była „katastrofą” dla brytyjskiego przemysłu samochodowego i objawem szerszych niepowodzeń, podczas gdy SNP stwierdziła, że była to „fiasko mitycznego programu kompromisu”.
Posłowie z parlamentarnej komisji Business Select wszczęli dochodzenie w sprawie produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii po upadku Britishvolt.
Komitet ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej (BEIS) powiedział, że dochodzenie będzie dotyczyć dostaw akumulatorów do produkcji pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii oraz wykonalności produkcji w Wielkiej Brytanii.
Niedawne zakłócenia w sektorze pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii doprowadziły również do tego, że BMW wstrzymało w październiku produkcję elektrycznego Mini w swoim zakładzie w Oksfordzie.
Jonathan Reynolds, tajny sekretarz ds. Biznesu Partii Pracy, powiedział, że utworzenie Britishvolt w Northumberland zostało „okrzyknięte przez rząd jako wiodący przykład podnoszenia poprzeczki”.
Pan Reynolds dodał: „Muszą także przyjąć część odpowiedzialności za jej niepowodzenie, ponieważ podobnie jak w przypadku strategii awansu, wszystko, co nam pozostaje, to pusta przestrzeń, a nie to, co nam obiecano… Jest to symptom znacznie szerszej niepowodzenie.”
Konserwatywny Sekretarz Biznesu Graham Stewart powiedział, że rząd jest nadal zaangażowany w zwiększanie pojemności pojazdów elektrycznych (EV), wyjaśniając, że firma nie otrzymała żadnych pieniędzy z Funduszu Transferu Pojazdów, ponieważ nie była w stanie spełnić warunków.
Stewart powiedział również, że rząd będzie nadal współpracował z inwestorami, aby zachęcić ich do opracowania podobnych propozycji na miejscu.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa