Amazon jest przedmiotem dochodzenia brytyjskiego organu nadzoru antymonopolowego w związku z obawami, że niektóre z jego brytyjskich praktyk mogą być niekonkurencyjne i prowadzić do gorszej oferty dla kupujących.
Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) rozważy, czy: Amazonka Zakłóca konkurencję, dając nieuczciwą przewagę swojej działalności detalicznej lub sprzedawcom korzystającym z jej usług w porównaniu z innymi sprzedawcami zewnętrznymi na Amazon UK Marketplace.
Dochodzenie obejmie sposób, w jaki gigant technologiczny wykorzystuje dane sprzedawców zewnętrznych i jak decyduje o kryteriach sprzedaży pod marką Prime.
CMA zbada również, w jaki sposób Amazon wybiera preferowaną opcję w polu „Buy Box”, które jest widoczne na stronach produktów Amazon i zapewnia klientom opcję „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka” od konkretnego sprzedawcy za pomocą jednego kliknięcia.
Sarah Kardel, General Counsel of Financial Market Authority, powiedziała: „Miliony ludzi w całej Wielkiej Brytanii polega na usługach Amazon w zakresie szybkiej dostawy wszelkiego rodzaju produktów za jednym kliknięciem.
„Jest to ważny obszar, więc słuszne jest, abyśmy dokładnie zbadali, czy Amazon wykorzystuje dane osób trzecich, aby nieuczciwie zwiększyć swoją działalność detaliczną i czy faworyzuje sprzedawców, którzy korzystają z jego usług logistycznych i dostawczych – oba te czynniki mogą osłabić konkurencja.”
„Tysiące firm w Wielkiej Brytanii używa Amazon do sprzedaży swoich produktów i ważne jest, aby móc działać na konkurencyjnym rynku.
„Każda strata w konkurencji jest stratą dla konsumentów i może spowodować, że będą płacić więcej za produkty, oferować produkty o niższej jakości lub mieć mniejszy wybór”.
W miarę postępu dochodzenia CMA powiedział, że będzie chciał skontaktować się z Komisją Europejską, która bada podobne obawy w UE.
Regulatorzy w Unii Europejskiej Amazon oskarżony o naruszenie przepisów antymonopolowych Dwa lata temu twierdził, że zbiera dane od niezależnych firm, które sprzedają za pośrednictwem swoich rynków, a następnie wykorzystuje je do czerpania korzyści z własnej działalności detalicznej.
Zebrane informacje miały obejmować liczbę zamówionych i wysłanych produktów, zwroty rynkowe sprzedawców, wizyty w ofertach sprzedawców i wyniki sprzedających w przeszłości.
Komisja Europejska twierdziła, że dane umożliwiły Amazonowi odpowiednie dostosowanie swojej oferty.
W Unii Europejskiej wszczęto drugie dochodzenie w celu zbadania, czy Amazon oferuje preferencyjne traktowanie swoich ofert specjalnych oraz sprzedawców korzystających z jego usług logistycznych i dostawczych.
Problemy wynikają z podwójnej roli Amazona jako platformy: zapewnia rynek niezależnym sprzedawcom – dając im dostęp do wielu danych – ale także sprzedaje produkty na tym samym rynku – powiedziała Komisja Europejska.
Amazon nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz, ale wcześniej powiedział, że nie zgadza się z ustaleniami UE.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji