Nowy Sad będzie pierwszym serbskim miastem, w którym pojawią się elektryczne autobusy Solaris. Firma transportowa JGSP Nowy Sad zamówiła u polskiego producenta 10 Solarisów Urbino 12 Electric wraz z infrastrukturą ładowania. Solaris otrzymał też kolejne zamówienie z Polski.
Zamówione dla Serbii samochody Urbino 12 electric będą wyposażone w napędy centralne o mocy 160 kW oraz akumulatory dużej mocy polskiego producenta. Akumulatory mają pojemność 90 kWh i można je ładować za pomocą wtyczki i pantografu. Dostawa pojazdów ma się zakończyć na początku 2023 roku.
Jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania, Solaris będzie wyposażony w pięć ładowarek zasilanych z sieci oraz trzy repliki stacji ładowania. Solaris twierdzi, że całkowita wartość zamówienia to 6,2 mln euro. Zakup pojazdów elektrycznych został sfinansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w ramach projektu „Green Cities Framework 2 W2 – Novi Sad Electric Buses”.
Podczas gdy przyszłe wdrożenie Solarisów elektrycznych będzie pierwszym w kraju, JGSP Nowy Sad i Solaris współpracują ze sobą już od jakiegoś czasu: JGSP Nowy Sad zakupił już sześć Urbino 12 CNG od producenta autobusów.
Producent twierdzi, że pierwsze autobusy przyjechały do Serbii w 2011 roku, a do kraju dostarczono dotychczas ponad 200 autobusów. Solaris twierdzi, że w Europie jeździ już ponad 1200 Urbino electric.
Tymczasem Solaris otrzymał również zamówienie z Polski. W ciągu roku producent dostarczy do Zakopanego trzech Urbino 12 Elektryków. Umowa obejmuje również dostawę dwóch ładowarek magazynowych, dwóch stacji ładowania duplikatorów oraz ładowarki mobilnej. Wartość kontraktu to 2,6 mln euro (12 mln zł).
Zakopane to jedna z najpiękniejszych i najchętniej odwiedzanych miejscowości turystycznych w Polsce. Bardzo się cieszymy, że więcej pojazdów elektrycznych Solarisa będzie służyło zarówno mieszkańcom miast, jak i turystom – Petros Spinaris, Członek Zarządu Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i obsługę posprzedażową – Jesteśmy bardzo dumni, że to właśnie nasze rozwiązania pomagają promować zeroemisyjne publiczne transport. W tym wyjątkowym miejscu.”
Zakopiańskie autobusy będą wyposażone w wysokoenergetyczne baterie Solaris o pojemności ponad 350 kWh. Systemy MobilEye i MirrorEye zapewnią optymalną widoczność w górzystym terenie Podhala przy zmieniających się trudnych warunkach pogodowych.
Solaris od wielu lat współpracuje również z miastem położonym w Tatrach. W 2013 roku elektryczne Urbino zostało przetestowane w Zakopanem. W 2016 roku Solaris dostarczył do Zakopanego cztery Urbino 8,9 EGP na podstawie umowy z komunalną spółką Tesco. Najkrótszy bezemisyjny autobus Solarisa, modele te były wykorzystywane na pierwszych w historii miasta regularnych liniach autobusowych.
solarisbus.com (Serbia), solarisbus.com (Polska)
„Internetowy ewangelista. Pisarz. Zapalony alkoholik. Miłośnik telewizji. Ekstremalny czytelnik. Miłośnik kawy. Bardzo upada.”
More Stories
W Polsce odkryto setki artefaktów, w tym hełm celtycki z brązu
Giełdy w Polsce spadają pod koniec sesji; Indeks WIG30 spada o 0,45% Według Investing.com
Ukraiński mistrz boksu Oleksandr Usyk został zwolniony po krótkim zatrzymaniu w Polsce