Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ponad połowa rodzimych startupów skoncentrowała się na rodzimym rynku ukraińskim

Ponad połowa rodzimych startupów skoncentrowała się na rodzimym rynku ukraińskim

63% krajowych start-upów koncentruje się na całym rynku ukraińskim, 24% na rynku krajowym, a 12% nowopowstałych firm na rynku zagranicznym.

Takie dane z badania polsko-ukraińskiego Startup Bridge Program na temat ukraińskiego przemysłu startupowego, Jaroslav Khare, ogłosił na konferencji prasowej 18 stycznia, donosi reporter Ukrinform.

Spośród 158 przebadanych startupów trzy czwarte działa na rynku nie dłużej niż trzy lata. Dużym marginesem pod względem liczby rejestracji przoduje Kijów, który stanowi 53,2% wszystkich start-upów zlokalizowanych w stolicy, za nim plasuje się Charków i Lwów.

„Cały rynek ukraiński jest celem 63% start-upów, tylko 24% koncentruje się na rynku krajowym, a tylko 12% – zagranicznym. Są to dość optymistyczne dane, ponieważ ukraińskie startupy widzą rynek ukraiński jako potencjalny rynek do przetestowania ich produkty i pomysły”.

Jak zaznaczono, ich własne pieniądze są jednym ze źródeł finansowania 84,2% uczestników badań i jedynym dostępnym źródłem finansowania dla 39,2%. Co trzecia firma – 31% – korzystała w czasie badania ze wsparcia Ukraine Startup Fund. 18,4% otrzymało finansowanie z innych dotacji rządowych.

Według badań najczęstszymi barierami w pomyślnym rozwoju startupów są ograniczony dostęp do finansowania zewnętrznego oraz brak środków na rozbudowę zespołu, na co wskazuje odpowiednio 39,2% i 48% respondentów.

Khari zauważyła, że ​​ponad połowa startupów nie generuje obecnie żadnego dochodu, a tylko 10,8% ma dochód przekraczający 50 000 euro.

Sześćdziesiąt procent start-upów działa w modelu B2B (business-to-business), tworząc swoje produkty i usługi dla innych firm – podmiotów gospodarczych (mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa). Około jedna trzecia (29%) ankietowanych firm koncentruje się na obsłudze klienta w sektorze B2C (business-to-customer).

Według Łukasza Wawaka, szefa polsko-ukraińskiego Startup Bridge Project, jest to pierwsze opracowanie na temat ukraińskiej branży startupowej, które zawiera szczegółową analizę, w szczególności problemów i wyzwań stojących przed ukraińskimi założycielami.

„Ukraińska scena startupowa jest stosunkowo młoda i bardzo dynamiczna. Potwierdza to w szczególności uruchomienie w 2019 r. funduszu Ukrainian Startup Fund, rozwój inkubatorów przedsiębiorczości w dużych firmach IT, takich jak Sigma Software Labs, oraz roczny wzrost start-upy rynkowe.

Badanie przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2021 r. metodą ankietową CAWI. Odpowiedzi nadeszły od 158 przedstawicieli ukraińskich startupów.

Partnerami Polsko-Ukraińskiego Programu Pomost dla Startupów (PUSB) są Ukraiński Fundusz Startowy (USF) oraz Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW).

Piła