Ze scenariuszem Willa Lee
Korea Południowa inwestuje w nowe lotnisko w Polsce
Globalna liczba pasażerów drastycznie spadła od początku pandemii, ale branża lotnicza nie zatrzymał swojej infrastruktury. Polski rząd zapowiedział, że zbuduje nowe lotnisko w stolicy kraju, Warszawie. Ponadto w nowy projekt lotniska w Polsce zainwestuje Seul Incheon International Airport Corporation (IIAC).
Nowe lotnisko jest częścią projektu Centralnego Portu Transportowego (CPK). Według lokalnych mediów CPK to największa inwestycja infrastrukturalna w kraju. CPK będzie składać się z obiektów lotniskowych i kolejowych. Nowe lotnisko znajduje się w centralnej Polsce, 45 kilometrów na południowy zachód od Warszawy i będzie kosztować około 7,4 miliarda euro (8,346 miliarda dolarów).
„Projekt to połączenie ambicji, doświadczenia i potencjału” – powiedział Mateusz Morawiecki, premier RP.
Nowe lotnisko zajmie 3000 hektarów i ma zostać ukończone do końca 2027 roku, obsługując 45 milionów pasażerów rocznie w pierwszej fazie, ale w przyszłości jego przepustowość może osiągnąć 100 milionów.
Warszawa jest właścicielem Lotniska Chopina, które osiągnęło już maksymalną przepustowość i zostanie zastąpione nowym lotniskiem. 87-letnie lotnisko znajduje się 10 kilometrów na południowy zachód od Warszawy i w 2019 roku obsłużyło prawie 19 milionów pasażerów. W wyniku pandemii przepustowość spadła do 5,5 miliona w 2020 roku. Warszawa to Kijów, Ukraina; Londyn, Paryż, Frankfurt i Amsterdam.
Warszawskie Lotnisko Chopina słynie z tego, że jest hubem dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Jak informuje lotnisko, Wizz Air w ostatnich latach rozbudował swoją mapę tras na Chopinie. Polski rząd uważa, że CPK będzie ogromnym impulsem rozwojowym dla kraju i przyniesie korzyści Korei Południowej.
„Porozumienie jest bardzo ważnym kamieniem milowym w tej współpracy, która docelowo doprowadzi do strategicznego partnerstwa, udziału w nowobudowanym terminalu i wspólnego zarządzania pionem podróży lotniczych, ale najpierw (inwestycja – PAP) w jego budowie” – powiedział Marcin Horala, Komisarz CPK, sprawozdawca porozumienia stron. Nowe centrum może być „Dalekowschodnią bramą do Unii Europejskiej”.
W ramach umowy IIAC będzie inwestować w projekt CPK oraz uczestniczyć w budowie i współzarządzaniu Pionem Podróży Lotniczych. Od 2007 r. IIAC uruchomił zespół ds. zagranicznych klientów obsługujący lotniska zagraniczne, takie jak Rosja, Indie, Filipiny, Indonezja i Turcja. Operacja cargo na międzynarodowym lotnisku w Kuwejcie jest jednym z trwających projektów IIAC.
Polski przemysł lotniczy doświadczył zawirowań podczas pandemii. W 2019 roku polska linia lotnicza LOT przeszła do historii, przewożąc w ciągu roku ponad 10 mln pasażerów i osiągając zysk w wysokości 15 mln euro. Jednak narodowy przewoźnik nie poradził sobie lepiej niż jego rywale podczas pandemii, zabierając w przestworza 3,1 mln pasażerów w 2020 r. i ponosząc stratę w wysokości 227 mln euro. W związku z pandemią walcząca linia lotnicza musiała zwolnić pracowników i otrzymać pomoc finansową od rządu.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Czy należy Ci się odszkodowanie po wyroku sądu w sprawie finansowania samochodu? | Sektor finansowy
Regulowane opłaty kolejowe w Anglii wzrosną o 4,6%, aby pokonać inflację w 2025 r. | Ceny kolei
Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, odważnie twierdzi, że będzie to ogromne wyzwanie dla Optimusa