Akcje Volvo Cars wzrosły o ponad jedną piątą, gdy chiński producent samochodów premium zadebiutował na giełdzie po długiej i trudnej drodze do wejścia na giełdę.
Chiński właściciel Volvo, Zhejiang Geely, który nadal będzie właścicielem około czterech piątych producenta samochodów, został wyrzucony w zeszłym tygodniu Przekonwertować na Jej akcje z wysokim głosem przeszły na akcje zwykłe po protestach potencjalnych szwedzkich inwestorów. Okrojona początkowa oferta publiczna, wcześniejsza próba, która została odwołana w 2018 r. z powodu napięć handlowych między Stanami Zjednoczonymi, Europą i Chinami, jest wyceniana na niższym poziomie.
Akcje Volvo wzrosły z oferowanej ceny 53 SEK do 64,73 SEK w piątek w południe w Sztokholmie, co stanowi wzrost o 22,1 procent.
Producent samochodów pozyska 20 mld SEK (2,4 mld USD), co może wzrosnąć do 23 mld SEK, jeśli zostanie wykorzystana opcja napędu na wszystkie koła, którą planuje wykorzystać głównie do sfinansowania płatności za samochody elektryczne w ramach zobowiązania do zatrzymania sprzedaż samochodów benzynowych. do 2030 roku.
„To ważny kamień milowy. Od 10 lat mówimy, że powinniśmy zachowywać się jak spółka publiczna. Próbowaliśmy kilka razy, więc była to lekka ulga” – powiedział Financial Times Björn Anwal, dyrektor finansowy. .
Piątkowe transakcje podniosły wartość rynkową Volvo z 18 miliardów dolarów do około 23 miliardów dolarów, wciąż mniej niż Ponad 30 miliardów dolarów Na początku października, kiedy rozpoczęto IPO, na celowniku znalazły się osoby zbliżone do producenta.
Warto również zauważyć, że ta sama wycena co Polestar, start-up samochodów elektrycznych, będący w połowie własnością Volvo, który w zeszłym roku sprzedał zaledwie 10 000 samochodów, ma wejść na giełdę w przyszłym roku w ramach prywatnego przejęcia. firma.
Anwal powiedział, że inwestorzy stanęli przed „dylematem” z powodu obecnych „dwóch światów wyceny” dla branży motoryzacyjnej: wysokie wyceny elektryczny Startupy, takie jak Polestar i Tesla, które są warte więcej niż wszyscy notowani na giełdzie producenci samochodów łącznie; A komplikacje są znacznie mniejsze w przypadku tradycyjnych producentów samochodów.
„Byliśmy w drugim obozie, ale wkrótce jedziemy do drugiego obozu. Teraz też przekazujemy nasz plan [for electrification] I budujemy więcej pewności, że mamy bardzo dobre szanse na wygranie, a potem mamy nadzieję, że zostaniemy odpowiednio ocenieni” – powiedział Annwall.
Aby uzyskać lepszą ocenę, Volvo musi „wiarygodnie mówić inwestorom, że jesteśmy na najlepszej drodze do bycia w 100% elektrycznością”, powiedział dyrektor generalny Håkan Samuelsson w osobnym wywiadzie dla Financial Times.
Volvo ma najbardziej zaawansowane plany ze wszystkich tradycyjnych producentów samochodów, aby przejść do sprzedaży wyłącznie samochodów elektrycznych, ale samochody te stanowią tylko 3% jej sprzedaży, co skłania inwestorów do oceniania ich mniej, niż początkowo chcieli.
W przypadku wykorzystania całej opcji wsadowej, swobodny przepływ Volvo powinien wynosić około 14 procent. Oprócz Geely – które nadal będzie kontrolować 82 proc. akcji i głosów – będą dwa szwedzkie fundusze emerytalne, które po raz pierwszy zainwestowały w grupę w 2016 r. i posiadają łącznie 4,4 proc. akcji.
Anwal pochwalił posunięcie Geely, aby zamienić swoją klasę akcji ciężkich na akcje zwykłe jako „ważny sygnał” dla inwestorów mniejszościowych, że chińska grupa i jej właściciel Li Shufu, prezes Volvo, będą słuchać.
„Odkrywca. Entuzjasta muzyki. Fan kawy. Specjalista od sieci. Miłośnik zombie.”
More Stories
Stopy procentowe w Wielkiej Brytanii: Bank Anglii wkrótce ujawni swoją kolejną decyzję
Pracodawcy zmuszający pracowników do powrotu do pracy odchodzą w zapomnienie – twierdzi ekspert, twórca terminu prezenteizm Pracuj w domu
BlackRock i Microsoft planują fundusz o wartości 30 miliardów dolarów na inwestycje w infrastrukturę sztucznej inteligencji