Biegowelove.pl

informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Europa: Dziwna opowieść o antyfaszystowskim filmie, którego naziści nie chcieli oglądać

Europa: Dziwna opowieść o antyfaszystowskim filmie, którego naziści nie chcieli oglądać

Polscy artyści Stefan i Francesca Thiemerson poszli do grobu wierząc, że najważniejszy film w ich karierze przepadł na zawsze. Zrobili krótki film Europa W ich domu z 1931 r., z niewielkim budżetem, z pożyczonym aparatem fotograficznym i grupą rodziny i przyjaciół, okrzyknięto go jednak najlepszym dziełem polskiej awangardy. Ale kiedy Themersonowie zdeponowali go w 1938 roku, nigdy więcej go nie widzieli. Film, wraz z wieloma innymi cennymi dziełami sztuki, został skonfiskowany przez nazistów, a 50 lat później Thomson zmarł, wierząc, że został zniszczony.

cudownie Europa Został odnaleziony, odzyskany i odrestaurowany, aby zachować go w Archiwum Narodowym BFI i ostatecznie pokazać na dużym ekranie w przyszłym tygodniu. Dwa lata temu film był przechowywany w Bundesfilmarchiv w Niemczech; Teraz został odrestaurowany przez Komitet ds. Grabieży Sztuki w Europie (CLAE) w imieniu własności artystów. Odrestaurowana drukowana edycja zostanie po raz pierwszy na świecie pokazana na BFI London Film Festival, gdzie zaprezentuje ją siostrzenica Thomersona, krytyk i kuratorka Jassia Richart, która opiekuje się archiwum artystów od ich śmierci w 1988 roku. zaprezentuje film ze ścieżką dźwiękową zamówioną przez współczesnego holenderskiego kompozytora Louis Mons.

To „ogromne i bardzo ekscytujące nabycie”, mówi Will Fowler, archiwista filmu artystów, nie tylko ze względu na jego „politycznie radykalny” charakter. Europa to krótkometrażowy film o fali uderzeniowej, o wyraźnie antyfaszystowskim wątku, inspirowany historią rozwijającą się wokół Themersonów w Warszawie na początku lat 30. XX wieku, zaadaptowany z futurystycznego wiersza Anatola Sterna o tym samym tytule z 1925 r. Film wykorzystuje obrazy graficzne do wyrażają grozę faszyzmu pełzającego po kontynencie: sprawny mężczyzna pożera rzadkie mięso, inny połyka gazetę. Są polaryzacyjne zbliżenia, gęsia skórka, kolaże, prześwietlone bicie serca, ukrzyżowanie i rów z I wojny światowej, ciosy i strzały z broni palnej. Propozycje są fotografowane przez kamerę, a szybkie edycje wywołują stres życia w klimacie strachu i wstrętu.

Chodzi o tragedię Europy. „Europa pożera się na śmierć” – mówi Richardt. „I myślę, że 2019 był czasem, aby go znaleźć, ponieważ Europa była w tarapatach. Oczywiście, że nadal jest.”

Żądło w tej opowieści polega na tym, że Europa Stał się ofiarą ideologii faszystowskich, przed którymi ostrzegał, i stał się jednym z niezliczonych obiektów kultury skradzionych przez nazistów. „W ciągu 22 lat, kiedy wykonaliśmy tę pracę, odzyskaliśmy ponad 3500 przedmiotów dóbr kultury dla osób fizycznych, rodzin i organizacji” – mówi Ann Weber, założycielka i współprzewodnicząca CLAE. „To był pierwszy film, który pojawił się na naszej drodze”.

READ  Harry prezentuje swój styl na londyńskim West Endzie ze swoją dziewczyną, amerykańską aktorką Olivią Wilde

„Zawsze pasjonowałam się przełomowymi filmami, więc pomysł przywrócenia filmu o takim znaczeniu był bliski mojemu sercu” – kontynuuje. Oczywiście znaczenie tego, co otrzymujemy, wykracza poza samą rzecz. Niezależnie od tego, czy jest to obraz, książka czy film, takie jest jego znaczenie dla ludzi, którym został zabrany. Dla Themersonów, jako twórców tak oryginalnego i ważnego dzieła, utrata tego filmu była szczególnie znacząca”.

Themersonowie byli parą: Stefan pisał, zanim zaczął eksperymentować z fotografią, podczas gdy Francesca była ilustratorką, projektantką i ilustratorką. Zaczęli współpracować przy kręceniu filmów na początku lat 30. – ale z niewielkimi środkami. „Nie mieli aparatu fotograficznego. Musieli pożyczyć aparat skrzynkowy. Nie było szkoły filmowej i nie było pieniędzy. Europa Nakręcono go w pokoju, który dzielili, po ślubie” – mówi Richart.Ten niesamowity film był akcją domowej roboty.

Scena z niemego filmu

(Lek Thimerson)

„Stefan nazwał technikę, której używał do robienia zdjęć do swoich filmów, »ruchomymi obrazami«” – mówi Richardt. „Jeden z kolegów ze studiów Stefana powiedział mi, że odwiedził ich w tym pokoju i mógł zobaczyć bruk na stole i mieli ziemię i trochę trawy między nimi”. Zobaczysz te same płyty. W filmie, w sekwencji poklatkowej, która ilustruje słowa Sterna: To zielone źdźbło trawy / Zmiażdżone między dwoma brukami / Ten gruz rozrywający się / Na placach / Skalisty / Atlantyk / On jest posłańcem śmierci.”

Stern sam się utrzymywał Europa: Był bardzo zadowolony z tego, jak Themersons przetłumaczył jego słowa na tak niezatarte obrazy. Recenzenci również byli pod wrażeniem. „Jeden z krytyków, który napisał o filmie w 1933 roku, powiedział: „To jest filmowy wiersz” – mówi Reichardt. „To była rewelacja. Pewien znany krytyk powiedział: „Na koniec powiedziałbym: „To dobry film”.

Gdyby był dostępny do oglądania w ciągu tych minionych lat, EuropaJej wpływ na historię filmu był nieobliczalny. „Film sam w sobie jest oszałamiający, to genialny i genialnie zaprojektowany kawałek awangardowego kina, a jego antyfaszystowskie przesłanie i skuteczność pozostają tak, jakby sztuka przebijała się przez dziesięciolecia” – mówi Fowler.

Przez ponad 80 lat opowiadanie było tylko wspomnieniem. „Themersonowie byli bardzo zaniepokojeni Europa Kiedy zniknął, mówi Richart: „Ponieważ Stefan uważał, że ważne jest, aby odzyskać coś z tego filmu, zrekonstruował to z części filmowych i nieruchomych obrazów, które miał. Najpierw wznowił książkę [of the poem], potem przebudowa w Londyńskim Towarzystwie Filmowców [in 1983-4]. Następnie w 1988 roku zaprezentował się inny artysta, Piotr Zarubski Jego odbudowaI Europa II, Powitanie. Nowe filmy zostaną pokazane wraz z oryginalnym odrestaurowanym filmem na LFF 6 października.

„To nie tylko legenda Europa Poprzedza ją, ale jej historia jako istoty przechodzącej przez różne ręce i laboratoria, w tym nazistowskie, jest niezwykła – mówi Fowler. Opowieść zaczyna się, gdy Themersonowie wyjechali z Polski do Paryża w 1938 roku, deponując wcześniej swoje filmy w laboratorium Vitfera. zaciągnęli się do polskiego wojska i na tym też przez dziesięciolecia skończyła się historia: naziści skonfiskowali ich filmy z laboratorium, a para przeniosła się w czasie wojny do Anglii, gdzie nadal kręcili filmy, ale bez nadziei na pokazanie. Europa wielokrotnie.

„We Francji zakazano filmów na bardzo wczesnym etapie wojny” – mówi Weber. „Filmy awangardowe byłyby całkowicie zakazane, ponieważ należą do kategorii sztuki nowoczesnej, którą Hitler uważał za „zdegenerowaną” i niebezpieczną. „Sztuka zdegenerowana” została przejęta od muzeów i osób prywatnych. rodzaj filmu.W ogóle jest wyświetlany.

(Lek Thimerson)

„W czerwcu 1940 roku, po podpisaniu rozejmu, Hitler wydał rozkaz zabezpieczenia dzieł sztuki” – mówi Weber. Naziści zabierali wszystko, co mogli. Konfiskowali obrazy, książki i rękopisy. Skonfiskowali filmy, fortepian i skrzypce. Skonfiskowali też meble, talerze, noże, widelce, szklanki i wszystko w swoich domach. Ale zdecydowanie skonfiskowali filmy”.

Oczywiście, biorąc pod uwagę temat filmu, Themersonowie obawiali się, że film stanie się ofiarą wojny. „Ludzie myśleli, że po tym, jak naziści zajęli »zdegenerowaną sztukę«, wiele z nich zostało zniszczonych, ale bardzo niewiele dzieł sztuki zostało zniszczonych przez nazistów. Chociaż nienawidzą jej i nienawidzą wartości i idei, które reprezentuje, rozumieją jej wartość kulturową a zwłaszcza jego wartość finansową” – powiedział Weber. „Nie zniszczyli tego, co zajęli, nawet jeśli było to sprzeczne z ideologicznym przesłaniem, które chcieli przekazać”.

READ  Tiffany Hill, członkini Klubu Myszki Miki, zmarła w wieku 46 lat po ataku serca

Zamiast tego film był przechowywany w Reichsfilmarchiv, państwowym archiwum filmowym reżimu nazistowskiego. Znaczna część inwentarza z tego archiwum została zabrana przez Armię Radziecką w czerwcu 1945 roku i przetransportowana do Rosji. Po powstaniu NRD część z tych filmów wróciła do nowego archiwum państwowego NRD, które po upadku muru berlińskiego, rok po śmierci Timersona, stało się parlamentem niemieckim. Po prostu pozostając na jednym planie, film przekroczył granice geopolityczne.

Odzyskanie zrabowanego dzieła sztuki nie jest łatwe. „Zawsze przeprowadzamy własne badania, aby ustalić historię rzeczy i okoliczności jej utraty, zanim złożymy roszczenie. Nawiązałem korespondencję z Bundesartchevem, aby dokładnie wyjaśnić, co mieli” – mówi Weber. „Gdy będziesz już pewien, że o to chodzi, rozpocznij proces negocjacji i odebrania tego”.

Przywrócenie remake’u filmu 35 mm w latach 30. stanowiło własne wyzwania. „Azotan jest łatwopalny, dlatego podczas jego transportu trzeba być bardzo ostrożnym” – mówi Weber. „Niemcy powiedzieli nam, że to podlega ograniczeniom wynikającym z ich prawa wybuchowego”. ale właściwie, EuropaPodróż powrotna była bezpieczna i szybka. „Cieszę się, że udało nam się go odzyskać i że udało nam się to zrobić w rekordowym czasie, ponieważ często zajmuje to kilka lat” – mówi Webber.

Film jest teraz bezpieczny, ale także gotowy do wyruszenia w nowe podróże, ponieważ fani kina na całym świecie będą chcieli zobaczyć ten szeroko omawiany tajemniczy film. Europa Pozostaje surowym ostrzeżeniem przed powstaniem skrajnej prawicy, aw jej straszliwej historii – ostrzegawczą opowieścią o ochronie sztuki przed ideologicznym uciskiem i kradzieżą.

Pokazy filmu „Europa” na BFI London Film Festival 6 października w BFI Southbank